Celem każdego biznesu jest pozyskiwanie i utrzymywanie klientów. Bez nich trudno o odniesienie sukcesu. To oni decydują o kondycji każdego przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć kim są nasi klienci, czym kierują się podejmując decyzję o zakupie. Warto zatem rozpoznać typy swoich klientów. Klientów podzielić można na cztery podstawowe typy.
Klient Analytical
Jest to klient posiadający introwertyczną osobowość. Podejmując decyzję o zakupie nie kieruje się on emocjami, lecz analizą suchych danych o produkcie. Jest to klient, który nie da się przekonać do zakupu „ładnym opakowaniem”. Przede wszystkim interesować będą go konkretne parametry danego produktu. Dlatego budują ofertę dla tego typu klienta należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jasne i czytelne wypunktowanie wszelkich parametrów i konkretnych danych dotyczących produktu. Bez takich informacji klient za pewne zrezygnuje z zakupu.
Klient Amiable
To przeciwieństwo klienta typu Analytical. Dla niego liczą się przede wszystkim emocje. Dane techniczne produktu są na drugim miejscu. Bardzo ważny dla tego typu klienta jest kontakt ze sprzedawcą. Jeśli sprzedawca nie nawiąże z takim klientem relacji wówczas trudno będzie mu sprzedać produkt. Jest to klient, który potrzebuje i oczekuje zainteresowania. W związku z tym tworząc ofertę dla takiego klienta warto jest zastosować storytelling, czyli obudować produkt w jakąś historię.
Klient Expressive
Jest to klient ekspresyjny, który bardzo często decyzję o zakupie podejmuje w sposób spontaniczny. Trzeba jednak wiedzieć, że może być to klient trudny w obsłudze. Jest bowiem często niecierpliwy i wybuchowy. Sprzedawca musi zwrócić na to uwagę, aby nie dać się ewentualnie wyprowadzić z równowagi. Oferta dla takiego klienta musi być budowana w sposób indywidualny. Musi odpowiadać na jego potrzeby i oczekiwania.
Klient Driver
To klient o cechach lidera. Zawsze lubi mieć wszystko pod kontrolą. Z natury jest ekstrawertykiem. Jest to typ klienta, który w przypadku zainteresowania się jakimś produktem podejmuje decyzję o jego zakupie. Rozmawiając z takim klientem należy mu się nieco podporządkować i odpowiadać na wszelkie jego pytania. Jeśli klient otrzyma wszystkie oczekiwane przez siebie informacje to jest duże prawdopodobieństwo, że dokona zakupu.