Wyznaczanie celów w biznesie

Prowadzenie własnego biznesu to ciągłe dążenie do realizacji wyznaczonych celów. Niestety jednak wielu przedsiębiorców o tym zapomina. Nie wyznaczają oni sobie, ani swoim firmom żadnych konkretnych celów. Kończy się to tym, iż nie bardzo wiadomo dokąd firma zmierza. Trudno jest w takich warunkach osiągnąć sukces. Dlatego wyznaczanie celów w biznesie jest tak bardzo ważne.

Jak wyznaczać cele?

Wyznaczanie celów w biznesie wcale nie jest takie proste jak wielu mogłoby się wydawać. Co więcej, wielu przedsiębiorców popełnia przy tym ogromne błędy. Przede wszystkim dlatego, iż często wyznaczają oni sobie cele nierealne. Tymczasem każdy cel musi być realny, mierzalny i umieszczony w czasie. Dlatego w pierwszej kolejności należy wyznaczyć firmie takie cele, które są obiektywnie realne do osiągnięcia. Takie cele muszą być także mierzalne. Oznacza to, że po pewnym czasie można stwierdzić czy taki cel został osiągnięty. Dlatego lepiej nie stawiać sobie celu np. „wzrost sprzedaży”, ale „wzrost sprzedaży o 10%”. Wówczas dokładnie będzie można stwierdzić czy cel został osiągnięty czy nie. Wszystkie cele podzielić należy także na te krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe. Najlepiej jeśli cele rozłoży się na najbliższy kwartał, najbliższe pół roku i najbliższy rok.

Realizacja celów

Samo wyznaczenie celów dla swojej firmy to jeszcze nie wszystko. Cele te muszą być bowiem zrealizowane. A to jest często o wiele trudniejsze. Aby pomóc sobie w osiągnięciu celów warto jest każdy z nich rozpisać na konkretne zadania. Innymi słowy, warto jest przygotować sobie dokument, który mówić będzie o tym co konkretnie i po kolei należy zrobić, aby ostatecznie osiągnąć cel. Na koniec wszystkie te zadania powinny być rozdzielone na konkretne działy w firmie, np. dział sprzedaży czy marketingu. Nie można zapomnieć o kontroli realizacji zadań. Dzięki temu można wychwycić ewentualne przeszkody w realizacji celu, której wcześniej się nie przewidziało. Da to możliwość wprowadzenia odpowiednich korekt.

Aleksander

Biznesmen z pasją do dzielenia się wiedzą. Inwestycje i nowe technologie to jego codzienność. Chętnie pisze o tym artykuły.

Read Previous

Rola żelaza w naszym organizmie

Read Next

Wizyta w skupie samochodowym